Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Το μάθημα των δημοκρατικών θεσμών και εκπαίδευσης αποσκοπεί στην διερεύνηση των όρων κατανόησης και παραγωγής της δημοκρατικής κουλτούρας μέσα από τους εκπαιδευτικούς θεσμούς και διαδικασίες. Αναζητά τις θεωρητικές ρίζες της δημοκρατικής εκπαίδευσης, μελετά την ιστορία του εκδημοκρατισμού των εκπαιδευτικών θεσμών και εστιάζει σε ένα σύνολο πρακτικών, δραστηριοτήτων, πληροφοριών και ιδεών που αξιώνουν μια συγκεκριμένη κοινωνική μορφή συνύπαρξης, την δημοκρατική. Η τελευταία, μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, συνδέεται με την καλλιέργεια της κοινωνικής συνείδησης και της κοινωνικής αλληλεγγύης ενώ προάγει δημοκρατικές ιδέες και πρακτικές και ενισχύει τη δυνατότητα για την εμφάνιση νέων μορφών συλλογικότητας και δράσης υπέρ του κοινωνικού συνόλου και ταυτόχρονα στην κατεύθυνση ενίσχυσης της ιδιότητας του πολίτη.  Σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της δημοκρατικής κουλτούρας μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία παίζει και η γενική αρχή της αναγνώρισης της διαφορετικότητας και η αξίωση εφαρμογής ενός διευρυμένου πλαισίου δικαιωμάτων τόσο για διαφορετικές ομάδες του πληθυσμού όσο και για τα ίδια τα άτομα. Έτσι το μάθημα θα διερευνήσει εκτός από την  καλλιέργεια του δημοκρατικού-πολιτειακού πνεύματος, τις διαδικασίες εκμάθησης των όρων πολιτικής συνύπαρξης και την ίδια την «Αγωγή του πολίτη» ως θεματολογία και ως σχολική αποστολή αλλά και τους όρους αποδοχής της έμφυλης και ταυτοτικής εν γένει διαφορετικότητας στο σχολικό περιβάλλον. Επιπροσθέτως θα αναζητήσει τους όρους υποδοχής των νέων μεταναστευτικών πληθυσμών στο σύγχρονο σχολικό περιβάλλον.

Το μάθημα μελετά μέσα από την ιστορική και εκπαιδευτική εμπειρία  τους τρόπους υπονόμευσης του εθνοκεντρισμού, της εθνικής καθαρότητας και της φυλετικής ανωτερότητα. Οργανώνει δε τρόπους ριζικής αντιμετώπισης των ολοκληρωτικών θεωριών, της στερεοτυπικής σκέψης και της αναπαραγωγή ρητών ή άρρητων εθνικιστικών, ρατσιστικών, ξενοφοβικών, σεξιστικών και αντισημιτικών δήθεν «κοινών τόπων».

Μαθησιακά αποτελέσματα – στόχοι μαθήματος.

  1. Η ιστορική κατανόηση των πολυσήμαντων σχέσεων μεταξύ εκπαίδευσης και δημοκρατίας
  2. Ο ρόλος της μαζικής εκπαίδευσης στο κοινωνικό και πολιτικό εκδημοκρατισμό κατά τον 20ο αιώνα
  3. Η αμφισβήτηση κλασικών και παγιωμένων παραδοχών που προσλαμβάνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες κατά κύριο λόγο ως παθητικά υποκείμενα.
  4. Η αναγνώριση της κοινωνικής αφετηρίας της ανισότητας vs στη φυσική-βιολογική ερμηνεία της.
  5. Η αναγνώριση της δημοκρατίας ως επιδίωξης, ως προϊόντος ατομικής, συλλογικής και θεσμικής δράσης, με όρους διαρκούς έγνοιας.
  6. Η ανάδειξη εκπαιδευτικών μεθόδων και μέσων που ενισχύουν την επιθυμία για μάθηση, αξιοποιούν τη βιωματική εμπειρία των μαθητών/τριών, και γενικότερα υποβοηθούν την οικοδόμηση μιας άλλης σχέσης με τη γνώση και τον κόσμο.
  7. Η κατανόηση του ρόλου του/της εκπαιδευτικού στα πλαίσια της Δημοκρατικής Παιδείας