Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer

Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΚΑΙ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΙΙ

Γενικός στόχος του μαθήματος «Παγκόσμια και Ευρωπαϊκή Ιστορία ΙΙ» είναι να εμβαθύνει στα ιστορικά ζητήματα που σφραγίζουν την πορεία της Ευρώπης και του υπόλοιπου κόσμου τον 20ό αιώνα (χωρίς να αποκλείεται η αναδρομή σε προγενέστερους αιώνες). Η ειδικότερη θεματική, στην οποία επικεντρώνεται το μάθημα, αφορά την άνοδο και επικράτηση των εθνών κρατών στην Ευρώπη, από την εμφάνισή τους έως και τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στις σχετικές εξελίξεις στα Βαλκάνια και στη συσχέτισή τους με τις γενικότερες ευρωπαϊκές εξελίξεις.

Περιεχόμενο μαθήματος

Πιο συγκεκριμένα εξετάζονται:

  1. Η ανάδυση του «έθνους κράτους» στην Ευρώπη μετά το 1789, η εμφάνιση εθνικών κινημάτων, η σχέση τους με τον φιλελευθερισμό, ιδίως κατά τις επαναστάσεις του 1848, η επικράτηση της αρχής των εθνοτήτων και η ανάπτυξη του εθνικισμού της ισχύος και των κρατικών ανταγωνισμών
  2. Οι μεταμορφώσεις της εθνικής ιδέας από το πρώτο στο δεύτερο μισό του μακρού 19ου αιώνα: από την αδελφοσύνη κατά των τυράννων και το όραμα της νέας Ευρώπης των εθνών, στην εχθρότητα και την αλληλοεξόντωση στο όνομα της ανωτερότητας της πατρίδας
  3. Οι τριγμοί και οι μεταρρυθμιστικές προσπάθειες στις αυτοκρατορίες των Αψβούργων και των Οθωμανών, αλλά και η τελική διάλυσή τους με τον Α΄ ΠΠ
  4. Η διαμόρφωση και οι μεταβολές του συστήματος των Μεγάλων Δυνάμεων μετά το 1815 και έως το 1919 γενικά, και ειδικότερα ο ρόλος τους στη δημιουργία των διάδοχων κρατών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη

Μαθησιακά αποτελέσματα

Το μάθημα αυτό συμβάλλει:

  1. στην εξοικείωση με τον μακρό 19ο αιώνα και την πρόσφατη σχετική διεθνή βιβλιογραφία
  2. στη γνωριμία με την πολιτική γεωγραφία της νεότερης και σύγχρονης Ευρώπης
  3. στην απόκτηση βασικών γνώσεων ως προς τη δημιουργία των κρατών στην Ευρώπη και την εμφάνιση των εθνικών κινημάτων – ανεξάρτητα από την ευόδωση των στόχων τους
  4. στην κατανόηση του ρόλου του διεθνούς συστήματος στη διαμόρφωση και στην έκβαση των εθνικών επιδιώξεων
  5. στην ανάπτυξη ερευνητικών δεξιοτήτων μέσα από (εθελοντικές) παρουσιάσεις στην τάξη
  6. στην καλλιέργεια της ιστορικής οπτικής ως αναπόσπαστου μέρους των κοινωνικών επιστημών.

 

 Περισσότερες πληροφορίες και υλικό υποστήριξης στις σελίδες του ηλεκτρονικού μαθήματος.